Gasbussar i framtidens kollektivtrafik - en analys av förnybara drivmedelsalternativ

Den bussbaserade kollektivtrafiken är idag i stor utsträckning fossilfri, mycket tack vare en kraftig satsning på importerade volymer av biodieseln HVO. Allt striktare produktionskrav i kombination med ökad efterfrågan från andra sektorer gör dock att priset på framför allt ren HVO kan komma att öka kraftigt inom en snart framtid.

Om busstrafiken i större utsträckning än idag istället prioriterar eldrift samt svenskproducerade drivmedel så kan långsiktig tillgång på kostnadseffektiva förnybara alternativ säkerställas samtidigt som flera andra samhällsnyttor främjas. Framför allt biogasdrivna regionbussar har god potential att bidra till regional utveckling och dessutom vara en ekonomiskt fördelaktig lösning för kollektivtraken.

I denna rapport lyfts argument för varför kollektivtrafik med buss, framför allt den i regiontrafik, bör utvärdera att under kommande upphandlingar premiera användning av svenskproducerade drivmedel.

Kontakta oss för en högupplöst version av rapporten

Tillbaka till listan
 
 
 
V�ra medlemmar
  • Biogasbolaget i Mellansverige AB

  • Preem

  • AGA

  • Cortus Energy

  • Enköpings kommun

  • E.ON

  • Eskilstuna Energi & Miljö

  • Håbo kommun

  • IVL Svenska Miljöinstitutet

  • Käppalaförbundet

  • Lantbrukarnas Riksförbund

  • Nordic Gas Solutions

  • Region Uppsala

  • Region Örebro län

  • Region Östergötland

  • Regionförbundet Sörmland

  • RISE Research Insitutes of Sweden

  • Sala Heby Energi

  • Scandinavian Biogas

  • SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet

  • SRV Återvinning

  • Stockholm Gas

  • Stockholms Stad

  • Svensk Biogas

  • Gasum

  • Tekniska Verken i Linköping

  • Tyresö kommun

  • Uppsala kommun

  • Uppsala Vatten

  • VafabMiljö

  • Svealandstrafiken

  • Västerås Stad

  • Örebro kommun

  • Svensk Växtkraft

  • UL

  • Askersunds kommun

  • Stockholm Vatten och Avfall

  • Järfälla kommun

  • Örebro Tvätt

  • Ekogas

  • Coop