Följande text är hämtad från FordonsGas Sveriges hemsida www.fordonsgas.se
Att köra på bensin och diesel blir allt dyrare, och många letar efter alternativ. Just nu har alla inte råd att köpa en dyr elbil. Men många har råd att konvertera sin befintliga bensinbil till en biogasbil – och köra på 100 procent förnybar energi. Tillsammans med Alexander Enulescu på KonveGas reder vi ut de vanligaste frågorna om konvertering.
Att konvertera sin bensinbil till gasbil har många fördelar. Miljömässigt är biogas betydligt bättre än bensin – biogasen är 100 procent förnybar och sänker koldioxidutsläppen med cirka 95 procent. Dessutom bidrar produktionen av biogas till den cirkulära ekonomin och stimulerar till fler gröna jobb.
Även ekonomiskt räknat är konvertering en bra affär. Räknar man ut jämförelsepriset mellan bensin och gas så kommer man längre på gasdrift, vilket gör kostnaderna för drivmedel lägre efter en konvertering. Dessutom kan du slippa skatter och avgifter som i allt större utsträckning införs för fossildrivna fordon. Från årsskiftet börjar fordonsskatten baseras på de nya WLTP-värdena, vilket innebär en rejäl skattesmäll för många bensin- och dieselbilar.
Okej, så nu har vi slagit fast: konvertering till gasbil är bra både för plånbok och miljö. Men hur går det till? Och vad behöver man tänka på? Vi tog kontakt med Alexander Enulescu på KonveGas för att reda ut de vanligaste frågorna.
Hej Alexander! Hur konverterar man egentligen en bensinbil till biogasbil?
– Det första man måste veta är att gasbilar är hybrider. Det betyder att de byggs med både bensindrift och gasdrift. Att göra om en bensinbil till gasbil efter inköp kallas för efterkonvertering. För att gastankarna ska fungera korrekt anpassas motorns elektronik och ett elektroniskt styrt gassystem installeras.
Eftersom gasbilar har två tankar – en för gasenergi och en för bensin – tar tankarna upp lite mer plats än i bilar som bara har en tank. Däremot har de allra flesta gasbilar monterat tankarna på ett sådant sätt så att du inte märker av det.
Men det skiljer sig självklart från modell till modell, så se till att just den modellen du önskar har tillräckligt med utrymme.
Fordon för komprimerad fordonsgas och biogas fungerar väldigt likt bensindrivna fordon med gnistantändning (vanlig förbränningsmotor). Fordonsgasen komprimeras med luftblandning och antänds av ett tändstift. Bränslesystemet är speciellt anpassat för olika typer av motorer som multipoint insprutning (MPI) eller för nya moderna motorer med direkt insprutning (DI). Gasen från tankarna flödar fram till en regulator och trycket reduceras sedan till en nivå som är kompatibel med motorns insprutningssystem. Elektronisk styrmodul (ECM) monteras på fordonet och styr bl.a bränsleblandningen, tändningstiden och övervakar fordonets drift.
Kan jag konvertera vilken bil som helst till en gasbil?
– Nej, men troligtvis fler än du tror! Det finns ganska många bensinmodeller som är möjliga att konvertera. På KonveGas konverterar vi till exempel bilar från kända märken som Volvo, Volkswagen, Suzuki, Toyota, Mitsubishi, Dacia, Seat och Skoda.
– Generellt sett finns det tre olika bränslesystem. Motorer med förgasare, MPI (multi point system) och DI (direkt insprutning). Motorer med förgasare är vi något begränsade att konvertera. Däremot går motorer med MPI- elle DI-system bra!
Kan man konvertera en dieselbil till gasdrift?
– Att konvertera dieselbilar går också, i alla fall på några modeller, men det är krångligare och ger tyvärr inte lika stor miljönytta. När man konverterar en dieselmotor behöver man också tillsätta diesel i samband med gasen för att kunna antända gasen i förbränningskammaren. I en bensinmotor går bra att endast köras på gas.
Hur går jag tillväga om jag vill konvertera min bil?
– Välj ett företag som är certifierat för gaskonvertering. Då försäkrar du dig om att allt blir korrekt genomfört och får möjligheten att registrera din bil som miljöklassad. Vi på KonveGas är Tüv-certifierade vilket omfattar allt kring hantering och konvertering av gasfordon.
– Kunder som vill konvertera hör av sig till oss. Vi behöver se över att vi klarar att konvertera just det fordonet som det efterfrågas för konvertering. Om allt är i sin ordning så lämnar kunden bilen till oss för konvertering i Växjö. När vi har konverterat den klart genomförs det även en registreringsbesiktning på bilen. Bilen kommer registreras som en gasbil och kommer ge alla de fördelar gasbilar har exempelvis lägre skatt.
Hur långt kommer man på gasdrift med en efterkonverterad gasbil?
– Hur långt du kommer på gasdrift beror både på modellens bränsleförbrukning och hur stora gastankar vi kan installera i din bil. Vi försöker alltid anpassa oss efter kundens önskemål. Det som begränsar antalet tankar eller eventuell utbyggnad av gastankar är storlek på bilen. Det är därför svårt att uppge exakt hur många tankar som kan installeras, då det varierar kraftigt beroende på bilmodell.
Kan man utöka gastankvolymen i en bil som redan är gaskonverterad?
– Det är samma här, det finns tyvärr inget svar som gäller alla bilar, det beror helt på bilmodell. Vi gör alltid en skräddarsydd bedömning.
Gäller fordonstillverkarnas garantier vid konvertering?
– Vi på KonveGas förser bilen med extra maskinskadegaranti som gäller under bilens egna nybilsgaranti, vilket hjälper dig som kund ifall något går sönder. Vår erfarenhet är att konverteringen inte orsakar några skador på vare sig motor, elektronik eller andra delar på fordonet.
Vad kostar det att konvertera en gasbil?
– Att konvertera en gasbil varierar i pris beroende på modell och vilken typ av motor som ska konverteras. Priset brukar hamna runt 50 000 kronor inklusive moms.
Är det säkert att konvertera en gasbil?
– Kort svar: ja. Se till att konverteringen utförs korrekt och enligt konstens alla regler. Bästa sättet att göra det på är att anlita ett certifierat företag som är experter på just efterkonvertering. Gör man det finns det ingen risk för oro. Vi på KonveGas har konverterat hundratals fordon och aldrig haft en enda olycka.